Világos, ez sötétben jó! : Black Comedy a Weöres Sándor Színházban (színházkritika)

2013.05.10. 11:58

Mohácsi János Black Comedy-je még áramszünettel is utat mutat a színházhoz, ha vakok vagyunk a kultúrára.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban

Humorral int búcsút nyárra a Weöres Sándor Színház. Az emeleten Portugáliába készülnek életet változtatni a szereplők, lent a sötétben tapogatózva teszik ugyanezt. Az előbbivel szemben Mohácsi János Black Comedy-je még áramszünettel is utat mutat a színházhoz, ha vakok vagyunk a kultúrára, ha csak gyufára lenne szükségünk.

Egyszer csak elsötétül minden, csak a beszéd hallatszik - értem ezt a mellettem ülök suttogására is. Ilyenkor valahogy mindenki azt gondolja, ha nem látszik, nem tűnik fel senkinek, hogy beszél.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


Aztán akklimatizálódom, megértem: mi a világos, mi a sötét, mi a félhomály, mert semmi nem az, ami elsőre látszik, persze ha látszódik valami. Működik ez a Mohácsi-kódnyelv a véletlennel, a megoldással vagy a kinyújtott karral tapogatózó valósággal egyetemben. Az Amadeus és az Equus szerzőjének, Peter Shaffernek a műve ez, ami a Weöres Sándor Színházban Ikaroszként szárnyal a nap felé, csak nyissuk ki a szemünket, és ne hagyjuk, hogy elégjen!

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


A szereplőgárda telitalálat: Bajomi Nagy György Brindsely Millerként az elejétől a végéig lopja a figyelmet, mellette Csonka Szilvia Carol Melkettje is szenzációs. Magasan viszi a prímet Miss Furnivalként Kiss Mari, főleg miután megértette, hogy az alkohol jobb, mint a limonádé. Jordán Tamás alias Melkett ezredes a lányát óvó apaként katonás rendet tart a színpadon, Harold Gorringe-ként vele szépen harmonizál, olykor testileg is, a csíkos alsónadrágban feszítő Mertz Tibor. Szabó Győző ist stimmt Schuppanzig szerepében, Nagy Cili Keáéban pedig nádzson jóu! A megoldást, na meg a pénzt, Trokán Péter Bambergerje teszi hozzá a darabhoz.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


A Black Comedy nem adja az ember szájába a nagy bölcsességeket, nem tanít példákon keresztül, nem hat zsigerien, nem fáraszt, és nem teszi hűvösre az agyat. Helyette felfed, nevettet és hagy.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


Engedi, hogy sötétben vagy világosban mi legyünk saját magunk érzéki csalódásai. Hogy a fényben játszott szerepek a fénytelenség hatására hatástalanítsák önmagukat. A kiszámíthatatlanságától paradox módon valóságos a darab. Közben olyan nyers viccágyon tenyészik a történet, amitől még a bibliai sötét is angol humorra lel. Gördülékenyen lök egyik helyzetből a másikba anélkül, hogy egy percre is leülne. Mindez egy felvonásban, de nem tűnik fel az a majd két óra.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


A lehengerlő díszlettel briliánsan idézi a művészvilágot, belecsempészi az érzékenységet, érzékiséget áramszünettel vagy anélkül. Mert ez lesz a kulcs, a sötétben egyszerűen elkendőzhető részletek a minimális vagy totál fény hatására máris problémákat szülnek. Majd jöhet a kegyes vagy kegyetlen hazugságok tárháza verbális és gesztusnyelvi szinten egyaránt.

Black Comedy a Weöres Sándor Színházban


Már alapból stresszhelyzet, hogy a szobrászművész éppen a kedvese katonatiszt édesapját és egy dúsgazdag műgyűjtőt vár egyszerre egy este. A helyzetet csak rontja, hogy közben áramkimaradás van és befut a szomszéd, meg a lakótárs, a volt barátnő, a szerelő és végül a két lábon járó pénzeszsák. Bár végig a privát megvilágosodást keresik a szereplők, a sötétben könnyebben bújnak maguk mögé. Ahogy mi mindannyian.

Így néhány soros és párhuzamos kapcsolás után végül Schuppanzig mondá: legyen világosság! És az lőn! Azzal karöltve pedig a sötétség.

Értékelés: 8/10

.