A Szombathely és Felsőőr közötti hajdani vasútvonal újraépítését szorgalmazzák a határ mindkét oldalán élők - mondta kedden Szombathelyen tartott közös sajtótájékoztatóján Puskás Tivadar, Szombathely és Georg Rosner, az ausztriai Oberwart (Felsőőr) polgármestere.
Az egymással 1983 óta testvérvárosi kapcsolatokat is ápoló város vezetői azokról a határon is átnyúló fejlesztési elképzelésekről tárgyaltak, amelyek az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetési ciklusában akár közös projektekben is megfogalmazódhatnak.
Az egyik ilyen markáns elképzelés a hajdani Szombathely-Bucsu-Rohonc (Rehnitz)-Felsőőr (Oberwart) vasútvonal újbóli megnyitása, amelyet magyar oldalon felszámoltak, de amelynek egy szakasza Felsőőr és Nagyszentmihály (Grosspetersdorf) között még létezik, teljes vasútvonalból pedig mindössze 20 kilométernyi hiányzik.
A szombathelyi vashíd őrzi az egykori vasúti összeköttetés emlékét
Puskás Tivadar elmondta: közös munkacsoportot hoztak létre annak érdekében, hogy az együttműködés lehetőségeit több területen is kidolgozzák.
Georg Rosner úgy fogalmazott, hogy a gazdasági, kulturális együttműködéssel azt kell elérni, hogy a mai gyerekek már ne is legyenek tudatában annak, hogy valaha egy határ választott el egymástól bennünket.
Lazáry Viktor, Szombathely alpolgármestere emlékeztetett: az Európai Unió 2014-2020 között kiemelten kezeli az egyes országok közötti közös régiókban az infrastrukturális fejlesztéseket, de a két ország kormánya is magas szinten tárgyal egymással a közös fejlesztésekről.
Megjegyezte, hogy néhány héttel ezelőtt Hans Niessl burgenlandi tartományfőnök és Orbán Viktor miniszterelnök találkozóján is az egyik fontos kérdésként került szóba a regionális vasútfejlesztés ügye.
Lazáry Viktor szólt arról is, hogy a kedden a két város vezetése által létrehozott munkacsoportban a GYSEV szakemberei tevékenykednek, hiszen a vasúttársaság már korábban vállalta, hogy tanulmánytervet készíttet a vonal több tízmilliárd forintnyi fejlesztést igénylő - tehát mindenképp uniós támogatást igénylő - újjáépítésének lehetőségeiről.
Lapunk korábban
részletesen foglalkozott a megszüntetett Vas megyei vasúti vonalakkal