Mi hónapok óta azt tapasztaljuk, hogy az április 2-vel fizető övezetbe bevont területek gyakorlatilag üresek.
Novemberi ülésén fogadta el a szombathelyi képviselőtestület azt az előterjesztést, amely egyebek mellett tartalmazza a megyeszékhely fizetőparkolási övezeteinek bővítését.
Ennek következtében április 2-től óránként 200 forintba kerül a parkolás a Vasútállomás, valamint az MMIK környékén.
Nem nehéz parkolót találni az MMIK mögött
A Fraknó utcaiak megmenekültek, ugyanis a számítások rámutattak, hogy ott kevés parkolóhelyet lehetne kialakítani ahhoz, hogy gazdaságos legyen a beruházás, ráadásul annak a kevésnek egy részét – bérletekkel – az utcában lakók vennék igénybe.
A fizető parkolási övezet bővítésével a megyeszékhely 280 személygépkocsi és 8 mozgáskorlátozottak számára kialakított parkolóhelyet alakított ki. Ezzel a SZOVA Zrt. számításai szerint havi 1–1,5 millió forint többletbevételhez jut a város.
De a cél nem ez volt.
Az ingyenesen használható parkolókban az MMIK környéke esetében a belváros közelsége, a Vasútállomásnál pedig az utasok nagy száma okozott zsúfoltságot, ez pedig sokszor balesetveszélyt eredményezett – tájékoztatta lapunkat Kurucz Zoltán, a SZOVA Zrt. parkolási részlegvezetője.
A Hollán Ernő uca az Ady tér felől
A cég a hozzájuk beérkezett észrevételek, lakossági bejelentések alapján felméréseket végezett, melyek azt mutatták, hogy a parkolók kihasználtsága a nap nagy részében, konkrétan 7 és 19 óra között 100 százalék körüli, emiatt például a Vasútállomás épületének környékén az állomásra érkezők nem tudtak megállni.
Az elvárt célok megvalósultak: jelenleg az MMIK-nél a parkolás rendezett, a Vasútállomás körül a nap minden szakában lehet üres parkolóhelyet találni – tudtuk meg.
A Vasút utca fizetős része
Rákérdeztünk arra is, mekkora összegre rúgott a beruházás. Egyrészt új parkolójegy automatákra volt szükség, összesen 10-re; a parkolóhelyek legalább 80 százalékától 75 méteren belül elérhetőnek kell lennie a szerkezetnek. Másrészt fel kellett festeni a parkolóhelyeket, ki kellett helyezni a szükséges táblákat, valamint egyes helyeken burkolatjavítási munkákra is szükség volt. Kiderült, mindez hozzávetőlegesen 20 millió forintba került.
A következő kérdésünk az volt, hogy az elmúlt csaknem négy hónap tapasztalatai alapján a korábban becsült bevételi összeg helyes volt-e, mivel az MMIK és a Vasútállomás környékén járók nap mint nap tapasztalhatják, hogy ezek a parkolók gyakorlatilag üresek. Főleg azok, melyek az előbbi környékén találhatók, de ott jártunkkor – egy hétköznap délutánján – a Vasút utcában is mindössze négy autó parkolt, szélvédője mögött parkolójeggyel, a Szelestei László utcában „félház” volt, az Éhen Gyula téren még ennyien sem hagyták a kocsit. Pedig azokban a percekben futott be a budapesti gyorsvonat, amikor a fotóinkat készítettük. Ám például a Vasút utcának az a része, ahol nem kell fizetni a parkolásért, tömve volt autókkal, ahogy a vasútállomás előtt is szinte mindenki élt a 30 perces ingyenes várakozás lehetőségével. Mondhatnánk, nyár van, hőség és iskolai szünet, de nem mondjuk, mert májusban is ugyanez volt a helyzet.
A Vasút utca nem fizetős része
Kurucz Zoltán azt felelte: „Az előzetesen, gyakorlati tapasztalatok alapján végzett számításaink szerint, a 2013-as év 9 hónapjára 7 millió forint bevételt terveztünk. Megállapítható, hogy a működés eddigi időszakáig a tervezett bevétel időarányosan teljesült.”
A fizetőparkolás egyébként Szombathelyen (is) biztos bevételt jelent. Rákérdeztünk, 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben mekkora összegről volt szó, valamint arra is, hogy mire költi ezt a pénzt a város?
A Vasút utca 15. területén kialakított parkolók
A részlegvezető nem szolgált konkrétumokkal, annyit azonban elárult, hogy 2010-ben és 2011-ben közel azonosan alakultak a bevételek, tavaly pedig a parkolási díjak emelkedése miatt körülbelül 10 százalékkal nőttek.
Arra is kíváncsiak voltunk, várható-e a közeljövőben a fizetős övezetek további bővítése?
„Az idei évben a fizetőparkolási rendszer mind területileg, mind az automata darabszámot tekintve is jelentős bővítésen ment keresztül. A SZOVA Zrt.-nek, mint üzemeltetőnek jelenleg nincs tudomása arról, hogy a tulajdonos (Szombathely Megyei Jogú Város) a közeljövőben tervez-e bővítést” – válaszolt Kurucz Zoltán.