Szombathely az ország öt legfejlettebb városa között volt: Interjú dr. Melega Miklóssal

2013.02.25. 21:34

A Magyar Levéltárosok Egyesülete által alapított Év Levéltári Kiadványa díjat kapta meg.

Melega Miklós

Néhány hete kapta meg dr. Melega Miklós a Magyar Levéltárosok Egyesülete által alapított Év Levéltári Kiadványa díjat. A tavaly megjelent könyve, A modern város születése, amely a dualizmuskori Szombathellyel foglalkozik. A könyv a  Monográfiák, tanulmánykötetek kategóriában lett első helyezett.

A Vas Megyei Levéltár igazgatóhelyettesének kötete megismerteti az olvasót a város fellendülésének történetével – a monarchia idején. Ahogy azt a könyv alcíme (Szombathely infrastrukturális fejlődése a dualizmus korában) is jelzi, a hangsúly a városfejlesztésen és -fejlődésen, a modern kor követelményeinek megfelelő infrastruktúra kiépítésén van.

Melega Miklós


A kutatóval a levéltárban beszélgettünk, amelynek során az is kiderült, hogy a város bizony Éhen idejében is rendesen eladósodott, amiből egy későbbi válság jelentett kiutat.

Mikor kezdte foglalkoztatni ez a téma?

Igazából már gyerekkoromban. Sétáltam apámmal a városban – ő műszaki ember egyébként, de sokat tud a város múltjáról –, és mesélt nekem az épületekről, a városról és Éhen Gyuláról is. A téma, a korszak, amelyben Szombathely olyan sikeres város volt, később is foglalkoztatott.

Erről írtam a szakdolgozatomat, és nagy öröm volt számomra, amikor a pécsi egyetemen javasolták, hogy merüljek még jobban bele a témába, szóljon erről a disszertációm is. Ez készült el 2009-ben, majd ezt átdolgozva született a tavaly bemutatott könyv.

A Széll Kálmán utcai betonhíd építése
A Széll Kálmán utcai betonhíd építése


Nem csak megjelent anyagokra, sajtóforrásokra hivatkozva dolgoztam, de alapkutatást is végeztem, korabeli dokumentumok, levéltári iratok feldolgozásának eredményei is megjelennek a könyvben.

A modern város születése a könyv címe, Ön sikeresként jellemezte az imént az akkori Szombathelyt. Mennyire köszönhető ez a sikeresség Éhen Gyulának, vagy mennyire használta ki ő a már meglevő adottságokat a városfejlesztéshez?

Mindkettő igaz, az is, hogy Éhen személyéhez nagyon sok fejlesztés köthető, és az is, hogy egy nagyon szerencsés korszakban lett ő a város polgármestere. Őt, bár nem egyedül dolgozott, személy szerint azért választották meg, hogy véghezvigye ezeket a fejlesztéseket.

Tehát akkoriban kevésbé volt meghatározó a város életében a pártpolitika.

A pártpolitika jelen volt, de kevésbé befolyásolta a várost érintő kérdéseket, mint ma.

Hol volt a helye a századfordulón Szombathelynek a többi városhoz viszonyítva?

Bár a maga harmincezer lakosával csak középvárosnak számított, mégis az első ötbe került azon a listán, amit statisztikai adatok adtak ki. Azt összesítettem, milyen közművekkel rendelkeznek az adott települések, milyen az útburkolat, közlekedés (különösen a villamos vasút), tehát az infrastrukturális adottságok. Csak nagyvárosok előzték be Szombathelyt, például Budapest, Pozsony vagy Nagyvárad. A régióban sem Sopronnal konkurált annyira, mint inkább Győrrel.

Útépítés a Szily János utcában
Útépítés a Szily János utcában


Milyen város volt Szombathely Éhen idejében? Kereskedőváros? Iparváros? Szolgáltató?

Nem is csak Éhen idejében vizsgáltam ezt a kérdést, hanem a kiegyezéstől az első világháborúig. Nagyon jelentős volt Szombathely mint forgalmi csomópont. A vasút fejlesztésével együtt az is nagy fegyverténynek számított, hogy ide telepítették a vasút dunántúli üzletvezetőségét. Igazgatási és adminisztratív szerepe is fokozatosan erősödött a városnak.

A szállítási adottságok elősegítették az iparfejlesztést is. A járműjavító ennek egyik jó példája, ez a legrégebbi Szombathelyen, ami ma is működik. De említhetjük a pamutipart, a szövőgyárat is. És természetesen a kereskedelem is jelentős volt, köszönhetően ennek a forgalmi csomópont jellegnek.

Éhen Gyula idejében tulajdonképpen hasonló folyamat zajlott le, mint a rendszerváltást követően: a város jelentős adókedvezményekkel, ingyenes vagy nagyon olcsó területek biztosításával igyekezett minél több vállalatot ide csábítani. És rengeteg hitelt vett fel a város, hosszú távúakat, olyat is, ami csak az 1960-as években járt volna le.

Mikor fizették vissza?

A 20-as években, amikor a gazdasági válságnak köszönhetően zuhanni kezdett a korona. Ekkor néhány telek eladásával sikerült annyi bevételre szert tenni, hogy Szombathely visszafizethette az adósságait.

dr. Melega Miklós


Mi okozta megtorpanást? Az első világháború? Sok város utána talpra tudott állni…

Igen, de ezek a városok – Szombathellyel ellentétben – nem kerültek az államhatár mellé. A háborút követő trianoni békeszerződés miatt a megye elveszítette területének egy jelentős részét, részint Ausztriához, részint a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz került. A város ezáltal elveszítette addigi vonzáskörzetének, gazdasági kapcsolatainak számottevő mennyiségét. Korábban jóval távolabb, nyugatabbra húzódott az országhatár, de ez a monarchia idején amúgy is csak belső határnak számított.

Az új helyzetben a csomóponti szerepéből egyre inkább a perifériára kezdett szorulni a város, ez a folyamat a második világháborút követően, a hidegháború idején csak erősödött, például határ mellett ipart fejleszteni már csak védelmi szempontból is rizikós.
 

Ízelítő a könyvből:

A telefonhálózat egy hónap leforgása alatt épült ki, és 1893. június 15-én megkezdte működését. A sajtó e szavakkal tudósított a történelmi jelentőségű eseményről: „A készülékek pompásan működnek, s érdekes az, hogy a megnyitás napján 293 beszélgetést jegyzett a központ.”

A telefonhálózat 61 állomással kezdte meg működését, de az év végén már 75 előfizetőt tartottak nyilván. A szombathelyi előfizetők száma ezzel megközelítette a soproni értéket, jóval megelőzve Nagykanizsa, Székesfehérvár, vagy Miskolc városát. A szolgáltatást elsősorban közhivatalok, ipari és kereskedelmi vállalkozások vették igénybe. A Városháza és az alispáni hivatal mellett a Premontrei gimnázium, a püspökség, és a Sabaria szálloda. A tűzoltóság gyors értesíthetősége érdekében a város a költségvetés terhére az Önkéntes Tűzoltó Egylet szerházába és a tűzoltóság kürtöséhez is bevezették a „távbeszélőt”. Magánszemélyek közül a modern intézmények iránt különös fogékonysággal rendelkező Éhen Gyula, későbbi polgármester, valamint Mayer Enok gyáriparos, továbbá Brenner János és Wälder Alajos téglagyáros-építészek fizettek elő az elsők között a telefonra. A telefonhasználat gyakoriságáról vall, hogy a hálózat működésének első fél éve alatt 25.227 beszélgetés zajlott le a vonalakon.

Az archív képek a Melega-tanulmányból származnak, eredeti forrásuk:
ÚTÉPÍTÉS A SZILY JÁNOS UTCÁBAN: Vas Megyei Levéltár, Vizmathy Géza fotógyűjteménye
A SZÉLL KÁLMÁN UTCAI BETONHÍD ÉPÍTÉSE (1900): Szombathelyi Savaria Múzeum fényképgyűjteménye (Vizmathy fotók)

.