Mesterdetektív a Weöres Sándor Színházban: Jordán Tamás a nagyító alatt és fölött (színikritika)

2013.03.17. 09:08

Valós társasjáték ez, bár a mattot mindig az élet adja.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív

Ügyesen sakkozik Jordán Tamás igazgatóként a Weöres Sándor Színház felhozatala tekintetében.  A hosszú emésztésű Jeles-féle Félkegyelmű után itt a krimi vonalon lavírozó, Horgas Ádám rendezte Mesterdetektív. Valós  társasjáték ez, bár a mattot mindig az élet adja, a sakktábláról engem nem tudott kiütni a darab.

Igény valószínűleg lenne rá, de nem várhatjuk a szombathelyi teátrumtól, hogy jószerével fajsúlyosabb POSZT-jelölt darabokkal kényeztesse a közönséget. Mindenkinek mást jelent a színház. Minden évadnak vannak erősebb és gyengébb állomásai, a Horgas Ádám rendezte bűnügyi játék, a Mesterdetektív a második blokkba tartozik.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív


Mintha egy krimibe csöppenne a néző, annak minden igényelt melléktermékével együtt. Előkerül a pisztoly, a rejtély, a találós kérdések, az álgyilkosság, és az emberi leleményesség is felüti csokornyakkendős fejét. Az élet magától is egy nagy játék, amiben rafináltan kell előre lépegetni.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív


Erre húzta rá Anthony Shaffer, majd Horgas Ádám a történetet, óvatos taktikával. Olyan mintha biztonsági játékot folytatott volna a rendező ebben a kétszereplős darabban. Hamvai Kornél fordítása ugyan okozott néhány feledhetetlen pillanatot, de igazi kulcsjelenetek nélkül nem jellemezhetném erős darabnak.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív


Jordán Tamás Andrew Wyke szerepében végig a figyelem középpontjában áll. A krimiíró a saját életébe ülteti át a detektívregények struktúráját. Ahogy maga a mű, úgy Jordán játéka is hol hihető, hol csak reflexszerűen hiteles, ilyenkor jó, hogy ő a Jordán Tamás, mert ő képes rá. Vele szemben Kálmánchelyi Zoltán az átvert MiloTindle alakjában már kényesebb téma. Pedig ráillik a szerep, nagyot dobott rajta a tűzpiros zokni és a supermanes alsónadrág, de Kálmánchelyi tekintetében én nem ettől a darabjától hasalok el.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív


A történetről dióhéjban annyit, hogy Wyke otthonába hívatja Tindlet, mivel az a feleségével intim viszonyba keveredett. Az író előadja, hogy Tindle kirabolhatná, amihez tud biztosítani neki bohócjelmezt, feszítővasat, és ötleteket. A nő luxushoz szokott, amit a fiatal szerelmes nem tud felérni, ezért beleegyezik a tervbe.

Weöres Sándor Színház: Mesterdetektív


A nagymenő író bosszút akar állni. A megrendezett részletek akkor mennek füstbe, mikor Wyke Tindle halántékához szegezi a fegyvert. Hogy valójában éles vagy vaktöltény volt-e benne, csak a második felvonásra derül ki. Ettől fordul a kocka. Tindle, illetve Doppler nyomozó megleckézteti a krimiírót, hogy ő maga váljon áldozattá a saját történetében. A játék addig folytatódik, míg mindketten az átverés mesterdetektívjei lesznek. A végén pedig kiderül, meddig feszül az a bizonyos húr, és ki kap mattot sakk helyett.

Egysíkú a történet a csavarokkal és a leplezett kiszámíthatóságával együtt is. Hangosan csattannak a golyók, ütnek a poénok, főként a szex játék a házasság büntetés talányos tartalmával. A magas művészetté fokozott gyilkosságok és a halálos fenyegetések nálam mégsem értek célt. Mesteri játékban reménykedtem minden tekintetben, helyette a sűrűsödő cselekmény csak csomóssá vált, aztán jött a golyó, és a game over.

Értékelés: 7/10

Fotó: Kérges Máté

.