Ahogy arról
lapunk is beszámolt, január 3-án hétfőn az ország 29 pontján megnyíltak a fővárosi és megyei kormányhivatalok ügyfélszolgálati irodái, az úgynevezett kormányablakok, amelyek az állampolgár és az állam egyik legfontosabb találkozási pontjai.
A további részletekről a Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság tájékoztatta lapunkat.
Ezek szerint a kormányablakoknál jelenleg huszonkilenc ügyet lehet intézni: például a vállalkozással kapcsolatos adatváltozás bejelentését, vállalkozások megszűnését, gyes és anyasági támogatás igénylését, valamint internetes ügyfélkaput lehet nyitni az elektronikus ügyintézéshez.
A kormányablakoknál az állampolgár megtudhatja, hogy hol, milyen ügyfélszolgálattal kell felvenni a kapcsolatot, milyen okmányokra van szükség az ügyintézéshez, és segítenek a nyomtatványok kitöltésében is.
Jó néhány államigazgatási szerv integrálódott már a kormányablakokba. Ezek pl. az Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerv, a Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság, a Munkaügyi Központ, a Munkaügyi és Munkavédelmi Szakigazgatási Szerv, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Kulturális Örökségvédelmi Iroda, a Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv, a Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Hatóság, a Közlekedési Főfelügyelőség és az Oktatási Főosztály.
A 29 ügyfélszolgálati irodán 300-an kezdték meg a munkát, és egyszerre 260-an dolgoznak két műszakos munkarendben reggel 8 órától este 8 óráig.
Fontos változás január 1-jétől az is, hogy a hivatali ügyek intézése felgyorsul, mert mostantól nem munkanapokban, hanem naptári napokban számolják a határidőket a közigazgatási eljárásokban. Ez az állampolgárok számára azt jelenti, hogy napokkal lerövidül egy-egy hivatalos ügy elintézésének ideje.
A kormány célja, hogy a kormányablakok szolgáltatásait folyamatosan bővítse, ezért az elintézhető ügykörök száma egyre több lesz. A tervek szerint 2013-ban létrejöhet az úgynevezett „egyablakos ügyintézés”, amelynek köszönhetően az állampolgár a lehető legtöbb hivatalos ügyét egyetlen egy helyszínen, egy ügyfélablaknál el tudja intézni.
A kormány tervei között szerepel, hogy 2013-ra kialakítják a kormányhivatalok járási kirendeltségeit. A járások határainak, székhelyeinek meghatározása a helyi társadalmi viszonyok, történelmi hagyományok és olyan gyakorlati körülmény figyelembevételével történik majd, mint például a közlekedési lehetőségek.
Kormányablakok nyitva tartása: minden hétköznap reggel 8 és este 20 óra között
A Kormányablakokon túl az 1818 Kormányzati Ügyfélvonal is segíti az ügyfelek tájékoztatását.
A Kormányzati Ügyfélvonal elérhetőségei:
Magyarországról:
- Telefon: 1818
- Fax: +36 (1) 550-1819
- SMS: 1818
- e-mail: 1818@1818.hu
- web: www.1818.hu
Külföldről:
- Telefon: +36 (1) 550-1858
- Fax: +36 (1) 550-1819
- e-mail: 1818@1818.hu
- web: www.1818.hu
A Kormányablakokban intézhető ügykörök
I. Saját hatáskörben intézhető ügyek
- 1. Biztosítási jogviszony lekérdezés
- 2. Elektronikus tulajdoni-lap másolat lekérdezése
- 3. Elektronikus térképmásolat
- 4. Ügyfélkapu létesítése, elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos felvilágosítás, tájékoztatás
- 5.Utazási költségtérítés egészségbiztosítási ellátás igénybevétele kapcsán
- 6.Egyéni vállalkozói tevékenység bejelentése
- 7. Egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos adatváltozás és szünetelés bejelentése
- 8. Egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetése
- 9. Kereskedelmi tevékenység bejelentése, engedélyezése
- 10. Társasházkezelői és ingatlan-kezelői tevékenység bejelentése
- 11. Telepengedélyezési eljárás
- 12. Szálláshely-üzemeltetési engedély kérelmezése
- 13. Üzletszerűen folytatni kívánt ingatlanközvetítői, ingatlan-vagyon értékelő és közvetítő tevékenység bejelentése
II. Közreműködő hatóságként intézhető ügyek
- Gyermekgondozási segély igénylése
- Anyasági támogatás igénylése
- Családi pótlék igénylése
- Gyermeknevelési támogatás igénylése
- Egyéni vállalkozói igazolvány igénylése
- Hatósági bizonyítvány igénylése az egyéni vállalkozók nyilvántartásából
- Önkormányzati hatáskörbe tartozó szabálysértések esetén a pénzbírság, illetve járművezetéstől való eltiltás méltányosságból történő mellőzése, az elkobzott dolog visszaadása
- Gyorsforgalmi út ügyében kártalanítási eljárás
III. Irányító tájékoztatás nyújtása (illetékes hatóságról történő tájékoztatás, nyomtatványok, adatlapok biztosítása, csatolandó dokumentumokról való tájékoztatás történik meg ezekben az ügyekben)
- Terhességi-gyermekágyi segély igénylése
- Gyermekgondozási díj igénylése
- Magyar igazolvány, Magyar hozzátartozói igazolvány diákkedvezmények bejegyzése, visszavonása
- Magyar igazolvány, Magyar hozzátartozói pedagógus és oktatói kedvezmények bejegyzése, visszavonása
- Magyar igazolvány, Magyar hozzátartozói igazolvány kiadásában való közreműködés
- A bemutatott külföldi okirat elfogadhatóságának elbírálása, amennyiben nem magyar állampolgár Magyarországon kíván házasságot kötni
- Magyar állampolgár külföldi házasságkötéséhez tanúsítvány kiadása
- Külföldi állampolgár Magyarországon történő házasságkötéséhez szükséges tanúsítvány bemutatása alóli felmentés
Forrás: Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság