Oroszy Csaba képzőművész ezúttal rendhagyó kiállításmegnyitóval és egy szokatlan kiállítással lepte meg a festészet iránt érdeklődőket pénteken délután a Vitalitas Galériában.
Egy–két perccel a meghirdetett kezdési időpont előtt a galériába lépve a tudósító azzal szembesül, hogy a kiállítótermekben – azaz a Vitalitas Galéria méreteiből adódóan helyesebb, ha úgy fogalmazunk: kiállítószobákban – nyoma sincs a képeknek, Oroszy Csaba pedig az első helyiség közepén indulatosan beszél valakivel telefonon.
A megnyitóra összegyűlt nagyjából három tucat ember hol döbbenten, hol fel-felnevetve hallgatja ezt: hiszen amellett, hogy óriási blama, ha egy kiállításmegnyitóról hiányoznak a közszemlére szánt művek, az egész jelentben van valami komikus.
A telefonbeszélgetésből kiderül: bár a képek szállításával megbízott postás késik, nem kell már sokat várni rá, mert néhány percen belül megérkezik.
Így is lesz – a parkolóban hamarosan feltűnik egy postásruhába öltözött férfi, kezében bőrönddel. Besétál a galériába, a bőröndöt a pultra helyezi. Na, de ebben lennének a festmények?
A válasz igen, hiszen mint később kiderül, Oroszy Csaba tárlata ezúttal – tőle szokatlan módon – kisméretű képeket vonultat fel.
A postás kinyitja a bőröndöt és egy-egy mondat kíséretében egyesével adja át azokat a művésznek, aki maga helyezi el őket a galéria falain. A Lebegő című képhez ezt fűzi hozzá: Vess véget a csalóka képzelődésnek. Perfect day: Gondolj az utolsó órádra. Angyal Párizsban: Nem valami mindennapi kérdés forog kockán, hanem hogy őrült vagy-e vagy sem. A táj szívének letakarása: Állítsd meg a szenvedélyek rohamát. Apostol: Télen csak őrült keres fügét.
A művész nem cifrázza a megnyitóbeszédet, ez a rendezvény nem a protokollról szól, mindössze néhány mondatban közöl pár információt. Például még azt, hogy 2012–2013 fordulóján születtek az alkotások, s olajjal vászonra készültek.
Egy gondolat szülte őket, fejtsétek meg a titkaikat – e mondattal kíván jó elmélkedést mindenkinek.
S ahogy azt a hiteles alakítások ellenére valószínűleg többen sejtették, a váratlannak tűnő közjáték valójában színjáték volt. Nem csupán Orosz Róbert színművész a postást, hanem Oroszy Csaba is meggyőzően hozta a már-már az őrület szélén álló festő figuráját. Ennek hála igazán szórakoztatóra sikeredett a megnyitó, megadva ezzel az alaphangulatot a képekben való gyönyörködéshez vagy éppen a művésszel való kötetlen beszélgetéshez.
A megnyitón felesége társaságában ott volt Puskás Tivadar polgármester is, aki láthatóan nem a munkájából kifolyólag, hanem a magánember érdeklődése okán jelent meg. Ő is szóba elegyedett Oroszy Csabával.
A művésztől A tekercs kibomlása című festményt szemlélve megtudta egyebek mellett azt, hogy a kép – több festményhez hasonlóan – „kétrétegű”, ez például egy csatajelenetet és egy fekete tekercset is ábrázol – de hogy milyen csatáról és milyen tekercsről van szó, annak eldöntését az alkotó a közönségre bízza.
Néhány festménynek prófétai jellege van, annak ellenére, hogy az alkotónak nem volt olyan szándéka, hogy ilyen képek is kikerüljenek a keze alól.
Oroszy Csaba egy barátja megfogalmazásával él akkor, amikor úgy fogalmaz: titokzatosság jellemző a tárlat darabjaira, mindegyik kép olyan, mint egy-egy sejtés.
Az utolsó festmény a legnagyobb méretű és a legszínesebb, amellyel a művész egy vad, erőteljes sorozatba érkezett – Oroszy Csaba munkái egymásra épülnek, s minden sorozat tapasztalatait felhasználja a következőben.
A kiállítás április 18-ig tekinthető meg a Vitalitas Galéria (11-es Huszár út 19.) nyitva tartási idejében, minden hétköznap 13.30 és 17.30 között.